10 vinkkiä messuille

Tulipa käytyä messuilla. Sen lisäksi, että lähdin kotia kohti päivän jälkeen muutaman uuden idean kanssa, lähdin myös muutaman asiakaskokemuksen rikkaampana. Tottakai myynnin näkökulmasta hiukan tarkkailin messuosastoilla työskennelleiden toimintaa.

Huippumyynnin vinkit onnistuneisiin messuihin

1. Jos käytät ulkoistettua myyntiä messuosastolla, pidä huoli että olet varannut ennen messuja riittävästi aikaa ja rahaa myyjien perehdytykseen. Kun myyjät tietävät tuotteistasi riittävästi ja he itse uskovat tuotteeseen, niin he uskaltavat uskoa myös itseensä tuotteiden esittelijöinä. Ja ovat siksi myös asiakkaalle vakuuttavia.

2. Jos sinulla ei ole aikaa perehdyttää väkeä talon ulkopuolelta, läpivie messut omalla väellä silläkin riskillä, että kontaktien määrä on pienempi, mutta varmasti laadukkaampi. Vähemmän positiivisten kohtaamisten määrä on myös varmasti vähäisempi.

3. Jos sinulla ei ole riittävästi omaa väkeä eikä aikaa perehdyttää ulkopuolisia tekijöitä riittävästi, peruuta messuosaston varaus.

4. Jos sinulla on omaa henkilökuntaa ständillä, pidä huoli, että he ovat motivoituneita. Eivätkä esimerkiksi hautaudu läppäreidensä taakse tekemään muita töitä.

5. Jos löydät omasta porukastasi aidon asiakaspalvelijan jolla on se kyky pysäyttää ihmiset ihan omana itsenään, pidä hänet talossa niin pitkään kuin pystyt! Hän on sinulle kultaakin arvokkaampi. Vaikkei kauppaa vielä messuilla tulisikaan niin paljon kuin toivoit, hän kyllä tuottaa pitkällä aikavälillä.

6. Jos sinulla on rivistössä epäaito itseään täynnä oleva limanuljaska, niin hankkiudu hänestä eroon heti! Vaikka hän saisi ihmisiä pysäytettyä messuosastolla, ei hän tuota sinulle kauppaa koskaan.

7. Jos sinulla on palveluksessasi omatoiminen myyjä, joka jo ennen messuja pohtii olemassaoleville asiakkaille uusia ratkaisuja ja osaa kutsua myös potentiaalisista paikalle ne, joita palvelunne voisivat hyödyttää, varmista ettei yhtään ennakkoon tilaamaasi asiakaslippua jää käyttämättä. Rohkaise myyjää henkilökohtaisiin kutsuihin.

8. Painota, että vaikka messupäivät ovat pitkiä, on jokainen kohtaaminen ihan, tai ainakin lähes yhtä tärkeä. Vaikkei kohtaamisessa olisikaan välttämättä potentiaalinen ostaja juuri tällä hetkellä, positiivisiset messukohtaamiset jäävät mieleen, ja niistä kerrotaan varmuudella eteenpäin kenties erityisenkin potentiaalisille asiakkaille.

9. Jos maksat messuosastosta reilusti rahaa, kannattaa myös miettiä miten rakennat osaston kiinnostavaksi. Se tekee asiakkaiden houkuttelun helpommaksi ja myös helpottaa osaston henkilökunnan työtä, kun ei tarvitse lähteä altavastaajan asemasta vakuuttamaan asiakkaita.

10. Messuosastoilla ei vaadita tänä päivänä ihmeellisiä sirkustemppuja, riittää että osastosi väellä on oma energiataso kohdillaan ja he ovat innostuneita kertomaan osastonne tuotteista. Ole siis itsekin liekeissä jo ennen messuja ja messujen aikana!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *